"Malament, si les teues opinions no són conseqüència de les teues passions; pitjor encara, si les teues passions són conseqüència de les teues opinions". Joan Fuster



dissabte, 31 d’octubre del 2015

Tancant el cicle


Primer va ser en flor, quan ens vam assabentar de la presència de les tramusseres valencianes a la serra de Benicadell. Després, i en el mateix lloc, vaig poder veure també els seus fruits (i amb ells, deia aleshores, "les llavors --els tramussos-- que, si tot va bé, començaran a germinar d'ací uns mesos en aquests mateixos costers esquerps i pedregosos"). Ara sabem que, si més no en aquests costers, tot sembla haver anat bé perquè hi ha centenars de petites tramusseres que han començat a créixer; però també els pocs tramussos que, sense massa esperances --i sense cap tractament previ-- vaig sembrar a casa en un cossiol, han començat a moure des de fa uns dies. Em diuen els companys que ho entenen que, a falta de la bactèria que estableix amb aquesta espècie una relació simbiòtica i que li facilita la fixació del nitrògen del sòl, allò més probable és que les meues petites plantetes cresquen amb dificultats, si és que arriben finalment a fer-ho. Pel moment, en tot cas, m'ha alegrat molt veure-les nàixer, i poder conèixer-les --i reconèixer-les-- també en aquest estat. El que encara no he decidit és si, amb aquestes plàntules, es tanca el cicle, o si més aviat el que fa és obrir-se; crec que ho deixaré en les dues coses alhora... 








6 comentaris:

  1. Enhorabona per aquests nadons vegetals... ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Carme! Demà crec que duré uns purets per repartir-los amb els companys de la feina ;) Salut i una abraçada!

      Elimina
  2. jo també et felicito ...ostres tramussos a mi de moment m'agrada menjar-me'ls si mai em decideixo a plantar-ne ja et demanaré consell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquests m'han germinat quasi per sorpresa, Elfree, simplement els vaig deixar caure a terra sense moltes expectatives... Ja veurem si, a falta de simbiosi, van avant o no; almenys, els que han nascut a la serra sembla que van d'allò més bé. Una abraçada i moltes gràcies!

      Elimina
  3. Quan era petit l'assortiment de "xuxes" era molt més limitat que actualment.
    Els tramussos no faltaven mai a les barraquetes de fira.
    Enhorabona per l'èxit!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. A Alcoi --i a molts altres llocs del País Valencià-- el platet de cacaus i tramussos és part imprescindible en qualsevol esmorzar, vermudet o cerveseta digna de ser considerada; per més "xuxes" que s'inventen, cap podrà substituir-los ;) Salut i moltes gràcies!

      Elimina